Saturday 18 August 2012

BAHASA MELAYU SEBAGAI BAHASA ILMU

   
Perkara 152, Perlembagaan Malaysia memperuntukkan bahasa kebangsaan di Malaysia ialah bahasa Melayu. Suara positif daripada kerajaan untuk kembali memperkasakan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu, bahasa rasmi dan bahasa kebangsaan merupakan langkah terbaik kerajaan dalam mematuhi Perkara 152. Nik Safiah Karim (1984) pernah mengatakan bahawa pencapaian taraf keintelektualan bahasa Melayu akan menjadi lebih nyata apabila bahasa Melayu digunakan sebagai bahasa ilmiah. Pelbagai akta dan laporan telah dilaksanakan untuk mempertahan dan memperkembang bahasa Melayu supaya bahasa Melayu bergerak seiring dengan kepesatan pembangunan negara kita. Antara akta dan laporan tersebut adalah seperti Penyata Razak (1959), Laporan Rahman Talib (1960), Akta Pelajaran (1961), Akta Bahasa Kebangsaan (1963, 1967 dan 1990) Laporan Jawatan Kuasa Kabinet Mengkaji Dasar Pelajaran (1979) dan Akta Pendidikan (1966). Sebagai negara yang merdeka dan berdaulat, sudah menjadi tanggungjawab sejarahnya untuk mengekalkan dan memperkasakan sistem pendidikan dalam bahasa kebangsaan (Shahnon Ahmad et al, 2011). Namun sejauh manakah usaha kita untuk memikul tanggungjawab ini? 

     Seperti yang kita sedia maklum, institusi pendidikan terutamanya sekolah dan universiti merupakan salah satu cabang atau ‘platform’ untuk kita memperkembang dan memperkasakan bahasa Melayu seiring dengan pembangunan negara pada masa kini. Menjadi sesuatu yang agak janggal apabila sistem pendidikan di Malaysia menawarkan pilihan sama ada untuk menggunakan bahasa Melayu atau bahasa Inggeris bagi tujuan pengajaran dan pembelajaran. Umpamanya dasar pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI). Perlaksanaan dasar ini sedikit sebanyak telah mencemarkan peruntukan dalam Perkara  152 dan turut memberi perspektif negatif kepada fungsi dan peranan  institusi pendidikan sebagai pusat perkembangan bahasa.

Menurut Hashim Musa (1996), yang paling serius ialah penubuhan kolej swasta dan separuh swasta serta institusi pengajian tinggi kerajaan yang kesemua berpenghantar bahasa Inggeris. Penggunaan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar di institusi pengajian tinggi swasta khususnya menyebabkan penggunaan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu kian terpinggir. Seperti mana yang kita sedia maklum, usaha mendaulatkan dan memartabatkan bahasa Melayu telah dijalankan sejak sekian lama. Berdasarkan pelbagai akta dan Dasar Pendidikan Kebangsaan, jelaslah bahawa  kedudukan dan martabat bahasa Melayu itu telah diangkat ke tahap yang lebih tinggi sesuai dengan kedudukannya sebagai bahasa rasmi. Sebagai contoh, pada tahun 1972, penubuhan Univesiti Kebangsaan Malaysia yang menggunakan bahasa Melayu sepenuhnya sebagai  pengantar telah menunjukkan bahawa bahasa Melayu itu mempunyai kemampuan setanding dengan bahasa Inggeris. Namun begitu, kedudukan bahasa Melayu sedikit tergugat apabila wujudnya Akta Pendidikan  1996. Kewujudan akta ini  adalah bertentangan dengan langkah-langkah peningkatan dan pengukuhan bahasa Melayu. Seandainya kita ingin menjadikan bahasa Melayu diangkat sebagai bahasa yang global, bahasa Melayu mestilah digunakan di Institusi Pengajian Tinggi Swasta. Jika tidak usaha yang selama ini kita jalankan tidak akan menjadi kenyataan.

     Bahasa tumbuh dan berkembang selari dengan perkembangan tamadun sesuatu bangsa (Jeniri Amir, 2011). Peranan institusi pendidikan dalam memelihara dan memartabatkan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu dilihat sangat penting. Kegagalan mempertahankan bahasa akan memberi impak yang sangat besar kepada sesuatu bangsa dan negara. Awang Sariyan (1995) turut menyarankan supaya bahasa Melayu diwajibkan di kalangan anak-anak warganegara asing yang belajar di sekolah-sekolah antarabangsa.     Dalam melestarikan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu, peranannya sebagai bahasa pengantar perlu diperluas ke peringkat pengajian tinggi.  Apakah kesannya jika kita menukar bahasa pengucapan dan bahasa pengantar dalam sistem pendidikan? 

     Kita perlu belajar daripada pengalaman Jepun pada zaman Meiji. Jepun telah membina bangsanya dengan bahasanya sendiri. Meiji sedar bahawa bahasa penjajah Cina merupakan halangan utama ke arah merealisasikan impiannya untuk membina zaman baharu. Meiji nekad dan telah menggunakan bahasa ibundanya iaitu bahasa Jepun untuk mencapai kemajuan. Dan,   kita lihat sekarang Jepun telah berkembang maju dengan bahasanya sendiri.

     Sebenarnya dalam kalangan masyarakat kita sendiri, terdapat suara-suara yang tidak yakin dengan kemampuan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar di sekolah. Ada pihak menganggap bahawa bahasa Melayu bahasa yang mundur. Bahasa Melayu tidak mampu mengungkapkan konsep ilmu moden yang diperlukan oleh bangsa untuk maju. Pendapat ini ternyata meleset. Ini dibuktikan apabila Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) dan Universiti Malaya (UM) telah lama menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa untuk mempelajari ilmu moden. Tetapi mereka berjaya menghasilkan golongan profesional dalam pelbagai bidang.
 Dalam usaha kita membina, tidak perlu ada usaha meruntuh supaya segala usaha kita tidak akan menjadi sia-sia. Bahasa Melayu perlu terus dipertahankan agar tidak pupus. Bahasa Melayu perlu terus dikembangkan supaya tidak hilang di dunia ini serta dapat mencerminkan bangsa kita.  

           

 Lihat link yang berkaitan dengan perbincangan ini:
http://dinakan.tripod.com/karya/karya30.
htmhttp://melayumoden.com/?p=672 
http://dwnmasyarakat.dbp.my/?p=14http://dwnmasyarakat.dbp.my/?p=107

Rujukan :
Jeniri Amir. (2011). Artikel Pelita Bahasa : Ibarat Sungai dengan Airnya. Dewan Bahasa dan Pustaka.

No comments:

Post a Comment