Monday 23 July 2012

FALSAFAH PENDIDIKAN GURU

"Guru yang berpekerti mulia, berpandangan progresif dan saintifik, bersedia menjunjung aspirasi negara serta menyanjung warisan kebudayaan negara, menjamin pembangunan individu dan memelihara suatu masyarakat yang bersatu padu, demokratik, progresif dan berdisiplin.



Implikasi Falsafah Pendidikan Guru:

Peranan Guru Sebagai Pendidik 
  • Guru hendaklah melengkapkan diri dengan pengetahuan am dan pengetahuan dalam mata pelajaran.
  • Mengamalkan pengajaran dan pembelajaran selaras dengan hasrat Falsafah Pendidikan Guru, khasnya mengembangkan individu dan memelihara suatu masyarakat yang bersatu padu, demokratik,progresif dan berdisiplin.
  • Menyemai dan memupuk amalan nilai-nilai murni dan etika keguruan diri dan pelajar selaras dengan tuntutan Falsafah Pendidikan Guru.
  • Menyempurnakan tanggungjawab dan akauntabiliti sebagai insan guru yang sentiasa mencari ilmu serta mengamalkannya bagi memenuhi tuntutan  keperluan pendidikan masa hadapan. 
  • Menggunakan ilmu  dan kemahiran mendidik serta nilai keguruan untuk merangsang perkembangan pelajar.

 (Sumber :Mok Soon Sang, 2004).



Peranan seorang guru kepada pelajar, ibu bapa,masyarakat, negara, dan profesion keguruan sangat besar. Guru telah memberikan sumbangan yang amat bermakna kepada kemajuan dan pembangunan yang dicapai negara pada hari ini. Guru-guru boleh dianggap sebagai  pemangkin dalam meningkatkan keupayaan pengetahuan, kreativiti dan inovasi pelajar-pelajar di sekolah. 
        Guru bukan sahaja sebagai penyampai ilmu, tetapi bertindak sebagai murabbi yang berperanan mendidik rohani, jasmani, akal dan emosi pelajar supaya mereka dapat menghayati dan mengamalkan ilmu yang dipelajari. Seorang guru perlu memiliki ilmu pengetahuan, kemahiran, pembudayaan sikap progresif, beretika dan mempunyai moral yang tinggi ke arah pembentukan generasi muda yang mampu bersaing pada masa hadapan. 
        Sebagai seorang guru, memahami dan menghayati Falsafah Pendidikan Guru sangat penting kerana ia akan memberi kesan yang mendalam kepada tanggungjawab yang dipikul. Ayuh wahai guru hayati dan sematkanlah dalam diri anda.

No comments:

Post a Comment